-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)
-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:1701 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:16

فلسفه روشن كردن شمع در سقاخانهها و فلسفه طشتگذاري چيست؟

روشن كردن شمع شايد ريشه در فرهنگ آتش پرستي زردشتيان داشته باشد.

نيز ممكن است از يهود و نصارا اخذ شده باشد. ميان آنان سنت روشن كردن شمع در اماكن مقدسهشان وجود دارد.

ممكن است در قديم يك سنت پسنديدهاي محسوب ميشد و شبها به جهت بهرهمندي رهگذرها از نور آن روش ميكردند و از اين جهت كار ارزشمندي محسوب ميشد كه البته امروز ديگر آن فايده را نخواهد داشت زيرا با وجود نور برق، نيازي به آن نيست.

در مورد روشن كردن شمع در سقاخانهها مطلبي به دست نياورديم. شايد براي تجديد خاطره شام غريبان اهل بيت امام حسينعليهالسلام باشد.

طشت گذاري، مراسم سنتي در عزاداري ايام عاشورا است كه عمدتاً در شهرستان اردبيل برگزار ميشود. طشتهاي آب را در مساجد و حسينيهها ميآورند و سمبل يك حادثه تاريخي است كه در كربلا اتفاق افتاده است.

در توضيح سنت مرسوم در اردبيل نوشتهاند: اين مراسم از سه روز مانده به محرم در مسجد جامع، مسجد اعظم و سپس در مساجد ديگر اجرا ميشود. طشتها را بالاي سرها ميگيرند و مسجد را دور ميزنند، سپس در داخل آنها آب ميريزند. مردم دست به طشت و آب ميزنند و نوعي بيعت با امام حسينعليهالسلام و حمايت ا ز عباسعليهالسلام ميكنند. آب طشتها را مردم در شيشههايي براي شفا و تبرك برميدارند. اين سنت از حادثه جوانمردانه آب دادن امام حسينعليهالسلام به سپاه حر در 27 ذيحجه گرفته شده، كه آب مشكها را در طشتها ريختند و تمام لشكر حر و اسبان را سيراب كردند. اين سنت سمبوليك تأسي از اقدام سالار شهيدان است به اين مراسم طشت گرداني هم ميگويند.

جواد محدثي، فرهنگ عاشورا، ص 272، به نقل از روزنامه رسالت، 3 / 4 / 72، ص 5، گزارش شوق كربلا.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.